Friday, September 13, 2024

Perjalanan dari Android ke iOS

 



Beralih dari Android ke iPhone merupakan salah satu keputusan teknologi yang paling signifikan dalam hidup saya. Sejak bertahun-tahun menggunakan Android, saya telah terbiasa dengan pelbagai ciri, fleksibiliti, dan ekosistem aplikasi yang luas. Namun, setelah mendengar banyak cerita positif mengenai iPhone, saya memutuskan untuk mencuba sendiri perubahan ini.

Keputusan ini dipengaruhi oleh banyak faktor, termasuk keinginan untuk merasai pengalaman pengguna yang lebih lancar, kemas kini perisian yang konsisten, serta sistem keselamatan yang lebih baik.

Saya juga mula menggunakan Macbook sejak dari tahun 2014 dan pada tahun 2024, Macbook tersebut masih digunakan lagi, oleh anak saya. Macbook 11 inci tersebut masih mampu membantu anak saya membuat kerja sekolahnya serta mengikuti aktiviti di aplikasi seperti Meet, Zoom dan lain-lain.

Kemudian saya membeli MBA 2020 yang kini digunakan oleh isteri saya untuk join meeting online dan juga kelas online. Saya pula kemudian membeli MBA M2 yang saya custom dari Apple.com. Saya juga memiliki Ipad Mini 6th Gen. Sebenarnya perkara utama saya beli Ipad Mini ini ialah size nya yang tidak besar dan tidak pula kecil. Just nice to read books/magazines dan juga bawa ke meeting untuk catit things dalam Notes using my Logitech Crayon (Apple Pencil is too expensive for me).

Okay this is the best part for me. Using the Notes, I can easily sync those things yang saya dah catit to all my devices, such as my Macbook and Iphone. Maybe for some, dia akan asingkan perkara kerja dengan peribadi, but in my line of work yang sentiasa dapat arahan/perkara/tugasan baru eventhough tugasan sedia ada belum selesai, I really need this kind of synchronization to all my devices so that saya tak lupa. I have seen the consequences kalau lupa sesuatu tugasan.

It is now nearly 8 months using my IP15 Pro and trust me, I haven't yet to fully utilize the three cameras yet, just a simple picture taking and also some short videos. But, I am currently experience a smooth transferring process between my phone to my Macbook via AirDrop. Ini sesuatu yang saya tak jumpa ketika guna Samsung. Saya terpaksa guna cable kalau nak transfer content Samsung saya ke Macbook atau Desktop HP saya. Most of my video editing sewaktu guna Android, saya hanya guna free apps yang available dalam Google Play. 

Now, i use iMovie to edit my videos. I also had some videos of me and friends playing music instruments and kawan tu pun records guna Iphone dia, and then Air Drop to my phone and when I went back home, I Air Dropped them to my Macbook and start editing the video via iMovie. What I can say is the process is smooth. 

Basically my main positive experience using Iphone is how it can integrate with my Mac and Ipad. Suddenly kawan-kawan dah start panggil saya Apple Guy which is not 100% accurate as I still refrain myself from using Apple Watch. Saya masih guna Garmin watch which is dari segi ketahanan bateri memang superb. Sebulan sekali charge sudah memadai. 

Dari aspek keselamatan seperti yang digemburkan, ianya setakat ini tidak memberi impak kepada saya kerana saya juga merasakan Samsung S22 plus saya sebelum ini adalah selamat. Cuma untuk Android, saya boleh buat sesuatu yang lebih compare to Iphone. Saya boleh bermain-main setting file manager Android dengan lebih 'dalam' compare to IOS. Senang cerita, iPhone dilihat hanya benarkan saya bermain di permukaan sahaja sementara Android membolehkan saya menyelam ke dalam lautan. Dan di usia yang telah meningkat seperti saya, bermain di permukaan merupakan sesuatu yang lebih selamat. Saya tahu iPhone pun boleh diselam namun proses dia tak semudah Android.

Apa yang menyebabkan saya beralih kepada iPhone, bukan sahaja kerana ecosystem yang lebih stabil tetapi juga kerana peralihan mereka ke Type C. Saya mempunyai beberapa kabel Type C yang berkualiti tinggi dan jika iPhone bukan Type C, maka saya terpaksa membeli kabel baru. Ini kerana saya sering tertinggal kabel di rumah, so saya beli 1 kabel dalam kereta, 1 kabel di ofis (ofis setakat ini ada 2). 

Ketika mula menggunakan Iphone, saya agak risau kerana tempat kerja saya banyak menggunakan produk Google dan Microsoft. Namun ianya bukan satu masalah yang besar kerana iOS mempunyai kemampuan menyokong kesemua ini. Saya boleh akses emel kerja saya yang menggunakan Google serta storage cloud saya yang guna Google dan Microsoft dimana kedua-duanya dibekalkan oleh tempat kerja saya. Sebab itu saya tidak ada sebarang keperluan untuk upgrade iCloud storage. 

Berkenaan dengan bateri, saya tidak mahu komen secara berlebihan kerana iPhone ini pun belum genap setahun. Namun apa yang saya perhatikan, dalam tempoh penggunaan yang sama seperti Samsung S22+ saya, saya dapati bateri iPhone saya lebih tahan. Walaupun charging time agak slow compared to Samsung, penurunan kuasa bateri juga is much more slower than Samsung. Dengan iPhone, saya amat jarang dapat charge 100%, biasanya hanya 92% dan saya terpaksa tarik keluar iPhone dari charger kerana perlu keluar rumah. 

Iphone 16 yang telah dilancarkan ini secara tak langsung telah menyaksikan Apple membuat pengumuman untuk tidak lagi menjual Iphone 15 Pro yang saya gunakan sekarang. Saya dengar pengeluarannya pun dihentikan. Namun ianya masih boleh dibeli di Apple reseller

Peralihan dari Android ke iPhone sememangnya merupakan satu perjalanan yang menarik dan penuh dengan penemuan baru. Walaupun terdapat beberapa cabaran dan penyesuaian yang perlu dilakukan, pengalaman ini telah membuka mata saya kepada ekosistem Apple yang kaya dengan integrasi dan kemudahan. Dari kelancaran sistem operasi iOS, kepada kelebihan berhubung dengan MacBook dan peranti Apple lain, saya dapat melihat mengapa ramai yang setia dengan peranti ini.

Namun begitu, tiada sistem yang sempurna. Android juga mempunyai banyak kelebihan yang tidak dapat dinafikan, terutamanya dari segi keterbukaan dan kebebasan untuk mengubahsuai peranti. Pada akhirnya, keputusan beralih ke iPhone adalah berdasarkan keperluan dan keutamaan peribadi. Bagi saya, perubahan ini telah memberi saya pengalaman teknologi yang lebih lancar dan intuitif.

Saya berharap perkongsian ini dapat memberi gambaran yang lebih jelas kepada anda yang sedang mempertimbangkan untuk bertukar platform. Setiap pengguna mungkin mempunyai pengalaman yang berbeza, namun bagi saya, keputusan ini telah memberi manfaat yang besar dalam kehidupan seharian saya. Jika anda juga sedang mempertimbangkan untuk beralih, saya mengesyorkan agar anda menilai apa yang paling penting bagi anda dalam penggunaan peranti harian.